Saturday, March 19, 2011

KERABU ASAM BELIMBING

dah lama tak main masak-masak atau pondok-pondok atau aku lebih suka panggil main mak-mak. iyelah. masak-memasak ni kan tugas mak di rumah. itulah persepsi aku masa kecik-kecik comel lote(perasan). tambahan pula, aku ni pelajar yang wajib tinggal di asrama. maka, al-sedia maklum saja lah, makan aci tapau(bungkus) atau makan dulu di kafe sebelum pulang ke bilik. bila masa pula aku memasak? dapur wujud pon tidak. tunggu balik ke rumah baru merasa pegang sudip, senduk, kuali, periuk, belanga bagai tu.

last weekend, aku balik rumah abang aku. akak ipar aku ni sangat suka dan terrer bab masak2 ni tau. aku paling suka kek, ayam goreng dan kari dia. fuhhhhhlamak. kecur air liur aku. tapi kali ni aku nak share satu resepi yang simple dan sangat mudah untuk disediakan.

KERABU ASAM BELIMBING

bahan-bahan:
1. asam belimbing(ikut kemahuan)
2. timun(dipotong memanjang)
3. cili merah(tambah cili padi pon boleh kalau nak pedas)
4. bawang merah besar(dihiris halus)
5. belacan sudah dibakar
6. sedikit santan kelapa
7. garam dan gula secukup rasa
8. serbuk lada hitam




ini adalah antara ramuannya. potong dan hiris mengikut cita rasa. nak kasar nak halus pun boleh.


ini pula belacan yang dilarutkan dengan santan.


gaul hingga sebati semua ramuan tadi. dan tadaaaaaa. inilah hasilnya.
selamat mencuba.


credit to my KAK SU for the recipe.


p/s: any recipes request??
tanya je aku jawab.
bajet chef wan~~


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...