Monday, May 21, 2012

WORKSHOP: foundry

assalamualaikum dan salam sayang


ramai plak yang tertanya-tanya apakah benatang citer WW aku last 2 weeks tu? hmmmmmm. aku pon taktau mau citer macam mana kat tuan hamba sekalian. sesiapa dalam bidang engineering, mesti tau apakah gerangan perkara dalam gambar rajah di atas. baiklah, kepada gerangan yang tidak tahu, ini merupakan salah satu proses dalam menghasilkan sesuatu produk berasakan logam atau pun besi. ianya dipanggil foundry atau pun casting. dalam Bahasa Melayu aku kurang pasti. sila cek kamus sendiri.

ni yang real kat kilang. merah berapi lagi tu macam lava gunung berapi.
memandangkan aku majoring manufacturing, sudah menjadi kewajipan laaa untuk master segala jenis process dalam manufacturing. dan casting ni salah satu proses utama dalam manufacturing engineering. bagaimana proses sebenarnya?

ni laaa cek nak habaq mai sikit serba ringkas. cerita details pon, takut hangpa tak faham pon. cehhhhh. mula-mula, sebelum apa-apa sekali pun, pattern produk mesti ada mengikut kehendak dan kriteria. pastu, barulah buat mold atau acuan berdasarkan pattern yang telah dihasilkan. kemudian, cairkan metal pada suhu tertentu dan seterusnya tuang masuk ke dalam acuan. CAIRKAN METAL?? ok boleh bayangkan tak besi yang sememangnya keras lagi kuat dan sasa itu cair. tak tahu lah nak bayangkan tahap kepanasannya. dan sebab itulah dua angkasawan tu pakai baju seumpama itu sebagai langkah keselamatan dan perlindungan. lebih mudah dan simple, semua proses tu tadi sama seperti dalam rajah di bawah. tunggu dalam tempoh tertentu dan terhasil lah satu produk yang exactly macam pattern tadi.


semoga korang faham lah ye. kalau tak faham pon, at least dah tahu laaa sikit apa itu casting@foundry.


ni merupakan hasil dari tangan kami sendiri.





p/s: i love workshop.
acewahhhh.








4 comments:

Unknown said...

woh..ko buat keje2 cam gitu..hohoho..sangat kentang..kalo aku amek engineering dulu pon mungkin skrg aku pro bab2 ginih :p

syakirahmn said...

tudiaaaa. macam berbahaya ja. mau tertumpah kena badan tu taktau la nak kata apaaaa


:D

cimöt said...

@ubaidillah zulkefli
part of my study..mmg kena buat laaa..

dah mmg u're not meant to take engineering..but still can learn..hihi

cimöt said...

@syakey
tertumpah atas badan? kirim salam maut je laaa..haha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...