Monday, November 14, 2011

dah prepare ke blom nak SPM??


LEMBAGA PEPERIKSAAN 
KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA 
GARIS PANDUAN DAN ARAHAN PEPERIKSAAN 
SIJIL PELAJARAN MALAYSIA 
2011 

A. ARAHAN AM KEPADA PENGETUA 
Pengetua hendaklah:
...................................................................................
...................................................................................

B. ARAHAN AM KEPADA KETUA PENGAWAS PEPERIKSAAN  
Ketua Pengawas Peperiksaan hendaklah:
....................................................................................
...................................................................................

C. ARAHAN KEPADA CALON PEPERIKSAAN 


 1.    ARAHAN AM
...................................................................................
....................................................................................

2.    ARAHAN DI DEWAN/BILIK PEPERIKSAAN
....................................................................................
....................................................................................

3.  ARAHAN TENTANG KERTAS SOALAN
Calon hendaklah:
....................................................................................
....................................................................................

4.    ARAHAN TENTANG KERTAS JAWAPAN DAN SKRIP JAWAPAN PEPERIKSAAN
Calon hendaklah:
....................................................................................
....................................................................................

5. ARAHAN TENTANG JAWAPAN OBJEKTIF BERMAKLUMAT (JOB) DAN
 JAWAPAN OBJEKTIF TIDAK BERMAKLUMAT (JOTB)
 ...................................................................................
....................................................................................

 D. AMARAN KEPADA CALON PEPERIKSAAN 
 
1. Dilarang membawa masuk sebarang buku, nota, catatan, akhbar, kamus, kertas,
telefon bimbit atau alat-alat komunikasi, kotak pensel, beg dan Jadual Waktu
Peperiksaan ke dalam dewan/bilik peperiksaan kecuali alat tambahan yang
dibenarkan semasa peperiksaan.
2. Dilarang menulis nota pada dinding atau meja tulis di dewan/bilik peperiksaan.
3. Dilarang membuat rujukan di luar dewan/bilik peperiksaan semasa peperiksaan.
4. Dilarang menyamar atau membenarkan orang lain menyamar bagi pihak calon.
5. Dilarang memberi pertolongan, mendapatkan pertolongan, berhubung dengan orang
lain di dalam atau di luar dewan/bilik peperiksaan atau menggunakan bahasa isyarat
untuk tujuan meniru.
6. Dilarang mendedahkan kertas soalan atau/dan skrip jawapan peperiksaan sehingga
boleh dibaca oleh calon lain.
7. Dilarang menukar kertas soalan atau/dan skrip jawapan peperiksaan dengan calon
lain.
8. Dilarang menukar tempat duduk yang telah ditetapkan tanpa kebenaran daripada
Ketua Pengawas Peperiksaan. 6
9. Dilarang membawa keluar kertas soalan dari dewan/bilik peperiksaan semasa
peperiksaan.
10. Dilarang membawa keluar kertas soalan tertutup dan skrip jawapan peperiksaan
dari dewan/bilik peperiksaan.
11. Dilarang membawa keluar kertas jawapan sama ada yang belum atau pun yang telah
digunakan dari dewan/bilik peperiksaan.
12. Dilarang keluar dari dewan/bilik peperiksaan  30 minit pertama  peperiksaan
dimulakan dan 10 minit terakhir sebelum peperiksaan ditamatkan.
13. Dilarang melipat atau merenyuk kertas jawapan sama ada yang belum atau pun yang
telah digunakan.
14. Dilarang mengganggu ketenteraman di dalam atau berhampiran dewan/bilik
peperiksaan semasa peperiksaan.
15. Dilarang memakai pakaian yang tidak sopan dan menjolok mata.
16. Dilarang merokok di dalam dewan/bilik peperiksaan.
17. Sebarang perbuatan yang melanggar peraturan peperiksaan dianggap salah laku dan
akan menyebabkan calon dikenakan tindakan tatatertib. Menurut PeraturanPeraturan Pendidikan (Penilaian dan Peperiksaan) 1997 dalam Akta Pendidikan 1996
(Akta 550) salah laku ertinya menipu, menyamar, menyeludup apa-apa yang tidak
dibenarkan atau apa-apa salah laku yang lain yang disifatkan sebagai suatu salah
laku serius oleh Lembaga Peperiksaan. Calon yang disabitkan dengan mana-mana
salah laku di atas boleh dikenakan tindakan berikut:-
17.1 Keputusan peperiksaan digantung sementara menunggu selesainya
penyiasatan;
17.2 Keputusan peperiksaan mana-mana kertas peperiksaan dibatalkan;
17.3 Keputusan peperiksaan yang dikendalikan di sesuatu pusat peperiksaan
diisytiharkan terbatal


haaaa.. lengkap semuanya wahai adik-adik ku sayang????

ok SPM 2011 akan berlangsung dari 14 November - 14 Disember 2011. SELAMAT MAJU JAYA ADIK-ADIK SEMUA.!!


nak tahu lebih lanjut refer SINI.

6 comments:

JIJI YU said...

haha..aku ada bau entry seo disini

oranglidi said...

panjangnye arahan. haha

teringat plok zmn spm dlu.
aku ambik tekno. dan memang sedih la paper last. hahaha

Cheno Chenonet said...

wahahah kopi paste eh?
gudluck adik2 spm :)

cimOt said...

@JIJI YU
pekebendenye SEO tu jiji oiiii??siyes aku bertanye ni..

cimOt said...

@oranglidi
same laaa..aku pon amek tekno jugak..sedih org lain da blk kite dok stay kat hostel lg..huhuhu

cimOt said...

@Cheno Chenonet
eh tak laaaa.. tu buat sendiri tu..adoyyyyy..kih kih

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...