Friday, October 7, 2011

ANALOGI

tazkirah hari Jumaat: sampaikanlah walau sepatah kata.


just wanna share with you all..then, ape kate korang share plak kat blog korang..sharing is caring..(ok, jangan lupe link kan semula ye..terima kasih ye..)




”Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?”
“Oh…. itu Kaabah atau nama lainnya Baitullah”
“Baitullah tu apa?” …
“Secara terjemahan mudah maknanya Rumah Allah”
“Allah ada dalam tu?”
“Tak…..”
“Jadi, kenapa sembah bangunan tu kalau Allah tak ada dalam tu?”
“Yang saya sembah bukannya bangunan tu..”
“Kamu sembah apa?”
“Saya sembah Allah swt”
“Jadi, kenapa sembah bangunan tu?”
“Saya MENGHADAP sahaja ke arah Kaabah tetapi saya tak sembah Kaabah..”
“Bukankah kamu sujud ke arah Kaabah, maknanya kamu sembah Kaabah la..”
“Kamu pernah tgk perlawanan bola dalam TV?”
“Pernah…selalu..”
“Kamu tengok tv ke tengok perlawanan bola?”
“Tengok perlawanan bola la..”
“Di mana?”
“Dalam tv la..”
“Cuba buka tv tu, tengok di dalamnya ada stadium dan perlawanan bola ke tak..”
“Memanglah tak ada.. tapi itukan gambarnya ada..”
“Bukalah dalam tv, tengok ada ke tak gambar perlawanan bola dalam tu..”
“So..?”
“Maknanya kamu tengok tv, bukan perlawanan bola.. betul tak?”
“Tak.. saya tengok perlawanan bola la melalui tv tu..”
“Peliknya..”
“Sebab apa pulak pelik?”
“Ye la, kamu cakap tengok perlawanan bola, sedangkan saya tengok dalam tv tu tak ada apa-apa.. yg ada hanya wayar je berselirat..”
“Memanglah dalam tv tu ada banyak wayar, tapi tv tu menayangkan gambar-gambar perlawanan bola dalamnya..”
“Hurm.. jadi tak peliklah ni..?”
“Ya.. tak pelik..”
“Jadi tak pelik jugalah saya sujud ke arah Kaabah untuk menyembah Allah swt. walau pun dalam Kaabah tak ada Allah..”









p/s: spread with love.


6 comments:

♥Aien Najwa♥ said...

wah..sangat suker bace entry niy..nice info cimot..=)

H.J said...

great,,masuk akal

cimOt said...

@♥Aien Najwa♥
thanx aien sayangggg..share la kat member...

cimOt said...

@H.J
ade lg version lain..ce google..

fierul said...

kdg2 mereka suka mgatakan kita bodoh tanpa sedar yang mereka sndri yg bodoh .. nice entry =)

cimOt said...

@fierul
haaaaa. tau takpe ye..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...