Friday, July 29, 2011

CEKODOQ DOYAN


yeahhhhh. mak gua senyum 180 darjah. cukup2. kalo 360 darjah putus kepala plak.akhirnya aku berjaya merealisasikan resepi 1001 cekodoq bulan lepas. perghhhhh. dolu aku dah habaq mai pasai cucuq kentang. dah cube ke belom? haaaaa. ce cube ce cube yang ni plak. terbaek dari ladang. kepada peminat fanatik doyan pasti menggemarinya 200%. yes!

tanpa melengahkan masa dan tenaga penaipan, jom kite terjah lagu mana nak buat cekodoq doyan cimot ni!


first and foremost, doyan mesti la ade. bahan paling utama ye. tiada doyan tiada lah cekodoq ang. kita amek isi doyan je. boleh la letak banyak mana yang angpa suke. nak rasa mengaum letak la banyak-banyak. baru ade ummmmmmph.


then, letak air sikit, garam secukup rasa dan gula agak-agak beberapa sudu sebagai penambah perisa. memang doyan tu dah cukup manis. tapi bile dah letak tepung nanti, tawar je rasenye. itulah tujuan letak gula. pastu lenyek isi doyan tu dan kacau semua bahan tu sampai sebati nampak macam rupa krim gitu.


seterusnya letak la tepung gandum mengikut cita rasa masing-masing. aku letak dengan nisbah 2:3. memang just nice la.

apa lagi? kacau-kacau sampai sebati semuanya.

akhir sekali, goreng dan siap sedia tuk masuk perot sat lagi. yeayyyyyy.

tadaaaaaaa. dah siap boleh dihidang dan MAKAN!!

tunggu ape lagi? pi dapuq and buat la! nak aku buatkan kena mai umah laaaa. hahahaha.
SELAMAT MENCUBA!

p/s: insyallah next cucuq.
cucuq ape?
tungguuuuuu.


10 comments:

adrinaqamarina said...

fuh! tak penah try lagi cekodok doyan. cekodok stoberi je penah try~


mengidam nyeeeeee la doyan hai~

hamzah ian said...

aku tak tau nak ckp pe..

cimOt said...

@adrinaqamarina
hahaha..sabaq naaa..nanti balik mesia makan lah puas2..

cimOt said...

@hamzah ian
tak payah cakap pae..aku nak kasi ko jeles je..hihhihi

AISHA INANI said...

aku makan buah durian jek.
dah jadi masakan seryes tak lalu
apesal tah. fuhh

cimOt said...

@AISHA INANI
ohhh..anda bukan lah fanatik sebenar...

Julie Suhana said...

rindu kat ibu...kim salam kat ibu saya ye cimot..

cimOt said...

@Julie Suhana
ye sudah sampaikan..dan mak tersenyum dan soh tepon..hahaha

JIJI YU said...

ko pernah wat tak cengkodok kerma..bes

cimOt said...

@JIJI YU
belom lagi..tp bisa diatur..mungkin juadah bukak pose!hehehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...