Friday, August 24, 2012

Dahulukan Ganti, Sebelum Puasa Sunat Syawal

assalamualaikum dan salam sayang.

tazkirah hari jumaat: sampaikanlah walau sepatah.



♥ Khas Buat Wanita ♥

1# - Perlu diketahui, bahawa tidak boleh mendahulukan puasa Syawal sebelum mengqadha’ puasa atau membayar hutang puasa.


Yang betulnya adalah puasa qadha’ dahulu, lalu baru diikuti dengan puasa Syawal. Jika kita mendahulukan puasa Syawal dari qadha’, ia sama saja seperti kita mendahulukan yang sunat dari yang wajib.



2# - " Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian berpuasa enam hari di bulan Syawal, maka dia berpuasa seperti setahun penuh "

- Maksud Hadis Riwayat Muslim

Untuk mendapatkan ganjaran seperti puasa setahun ini, puasa Ramadhan haruslah dirampungkan secara sempurna terlebih dahulu, baru diikuti dengan puasa enam hari di bulan Syawal.



3# - Seseorang itu juga tidak mengetahui apakah dia akan terus hidup. Oleh itu, yang wajib (hutang puasa) perlu diselesaikan terlebih dahulu.

Selain itu, amalan yang wajib adalah amalan yang lebih dicintai dari amalan yang sunat.

Ini berdasarkan maksud hadis berikut :" Tidaklah hambaku mendekatkan diri pada-Ku dengan amalan WAJIB hingga aku mencintainya "

- Riwayat Bukhari



4# - Kata Abu Bakar ash-Shiddiq,

" Sesungguhnya Allah azza wa jalla tidaklah menerima ibadah nafilah (sunnah) sebelum ditunaikannya ibadah yang fardhu."

- Mushonnaf Ibnu Abi Syaibah 8/145

Sa’id bin Al Musayyib berkata mengenai puasa sepuluh hari
(di bulan Dzulhijjah),

" Tidaklah layak melakukkannya sampai memulainya terlebih dahulu dengan mengqodho’ puasa Ramadhan. "
(Diriwayatkan oleh Bukhari)


#5 - Adapun riwayat dari ‘Aisyah -radhiyallahu ‘anha- yang menyebutkan,

" Aku dahulu masih punya hutang puasa dan aku tidak mampu melunasinya selain pada bulan Sya’ban "
(HR. Bukhari no. 1950)

Aisyah menunda qadha’ puasanya ini kerana kesibukan beliau dalam mengurus Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam. Ini sebagaimana dikatakan oleh Yahya dalam Shahih Bukhari. 


 #6 - Fatwa 3 Imam Mengenai Wajib Mendahulukan Puasa Ganti :-

1) - Fatwa Syaikh Muhammad bin Sholeh al-Utsaimin rahimahullah:

Pertanyaan :
Jika seseorang puasa 6 hari Syawwal sebelum menyelesaikan qadha’, apakah puasa 6 hari Syawwal tersebut bermanfaat dan mendapat ganjaran?

Jawapan :
Tidak, tidak bermanfaat. Kerana Nabi s.a.w bersabda :

" Barangsiapa puasa Romadhon kemudian mengikutinya dengan mengerjakan puasa 6 hari di bulan Syawwal .. "

Dan telah maklum bahwa orang yang masih memiliki hutang puasa Ramadhan tidaklah dikatakan bahwa dia telah selesai mengerjakan puasa Ramadhan.

Misalnya jika ia punya hutang 10 hari, apakah boleh dikatakan bahawa ia sudah selesai mengerjakan puasa Ramadhan? Tidak, tapi dikatakan bahwa ia sudah mengerjakan SEBAHAGIAN puasa Ramadhan, iaitu 20 hari.

Oleh kerana itu hendaklah ia memulakan dengan mengqada’ dulu baru setelah itu ia mengerjakan puasa 6 hari Syawwal. Seandainya ia memulai puasa 6 hari dulu sebelum mengqadha’,

maka tidak akan diberi dengan ganjaran yang dijelaskan oleh Nabi s.a.w, iaitu bahawa :

" Barangsiapa puasa Ramadan kemudian mengikutinya dengan mengerjakan puasa 6 hari di bulan Syawwal, maka seolah-olah ia puasa selama setahun " - diriwayatkan oleh Muslim.
[Sumber : Fatawa al-Harom al-Makki 1410, kaset no. 7]


2) - Fatwa Syaikh Albani rahimahullah:

Pertanyaan :

Apakah bagi orang yang ingin berpuasa 6 hari di bulan Syawal disyaratkan untuk mengqadha’ puasa yang ditinggalkan pada bulan ramadhon terlebih dulu?

Jawapan :

Ya, kerana sesuatu yang wajib itu harus didahulukan daripada sesuatu yang sunnah. Dan kerana manusia itu tidak memiliki dirinya dan tidak mengetahui sampai bila akhir umurnya.

Terkadang ajal itu datang kepadanya dalam bentuk yang terbaik, akan tetapi ia sedang dalam keadaan yang buruk, iaitu ajal mendatanginya ketika ia sedang berpuasa hari di bulan Syawal

tetapi ia mati dalam keadaan berbuat maksiat kerana ia belum mengqadha’ puasanya yang wajib, padahal puasa Syawal itu hanyalah puasa tathowwu’ (sunnah).

Mungkin engkau ingat perkataan yang ada dalam sebahagian kitab Atsar, kemungkinan di Mushonnaf Ibnu Abi Syaibah. Akan tetapi yang aku ingat secara yakin perkataan tersebut ada dalam kitab Fatawa Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah,

iaitu perkataan Abu Bakar ash-Shiddiq radhiayllahu anhu, beliau berkata –yang maknanya- :

“Sesungguhnya Allah azza wa jalla tidaklah menerima ibadah nafilah (sunnah) sebelum ditunaikannya ibadah yang fardhu.” *

Syaikh bertanya : Engkau ingat atsar ini?

Penanya menjawab : Atsar yang anda sebutkan itu terkenal, akan tetapi aku tidak tahu keshahihannya, apakah atsar tersebut shahih?

Syaikh menjawab : Saya yakin atsar tersebut shahih.

Kemudian atsar ini hanya sebagai penguat, kerana seandainyapun kita belum tahu tentang atsar ini secara mutlak atau kita telah mengetahui bahwa sanadnya dha’if, maka tidak mengurangi apapun kerana perkataan (tentang puasa Syawwal) yang saya sebutkan tadi telah mencukupi.
[Sumber : Silsilatul Huda wan Nur, kaset no. 753]
* Lihat : Mushonnaf Ibnu Abi Syaibah 8/145 – al-Maktabah asy-Syamilah, -pent.


3) - Fatwa Syaikh Abdul Aziz bin Baz rahimahullah:

Pertanyaan :
Apakah boleh puasa 6 hari di bulan Syawwal sedangkan saya masih punya hutang puasa Romadhan?

Kerana saya memiliki keinginan yang kuat untuk mengerjakannya, akan tetapi saya tidak mampu mengqadha’ dikeranakan sebab tertentu seperti belajar dan yang semisal itu dan juga urusan rumah tangga.

Mohon beri kami petunjuk, jazakamullah khairan.

Jawapan : Yang wajib adalah mengqadha' dulu sebelum mengerjakan puasa 6 hari Syawal. Janganlah engkau puasa 6 hari Syawwal melainkan sesudah menyelesaikan qadha’,

berdasarkan sabda Nabi s.a.w :

" Barangsiapa puasa Ramadhan kemudian mengikutinya dengan mengerjakan puasa 6 hari di bulan Syawal…”

Jadi barangsiapa yang punya hutang qadha’ bererti puasa Ramadhannya belum lengkap, maka ia wajib mengerjakan sisanya dan puasa syawwal 6 hari adalah setelah puasa Ramadhan tersebut.

Maka yang wajib adalah mengqadha' dulu baru kemudian puasa 6 hari Syawwal.
[Sumber : Fatawa Nur ‘ala Darb, kaset no. 918]



kesimpulannya, kita perempuan ni dah siap ganti baru lah boleh nak puasa sunat. qada' puasa itu adalah wajib dan puasa 6 Syawal itu adalah sunat.


SELAMAT BERPUASA.



p/s: selamat beramal.



4 comments:

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

raya raya juga, ibadah jgan dilupa.. thanks :)

khairul said...

tu la jgn sukan nk beraya dulu kan

syafiqakarim said...

selalu kan beb.
seminggu pas raya tu,
aku ganti puasa.
then aku cont dgn puasa enam lak.

mcm tu lah eh?
err

Iffah Afeefah said...

yeahh itu betul

pe lg jom buat y wajib

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...