Saturday, June 2, 2012

rezeki ALLAH itu luas; ada di mana-mana sahaja.


assalamualaikum dan salam sayang.

step by step ahead
masih memburu masa. masih kesuntukan masa juga. namun, tak dapat aku hindari daripada terus mencoret di dada ini sebagai luahan gelora perasaan. acewahhhhh. sudah! persetankan madah-madah yang tak seindah. ini cerita hari ni. serius aku sangat geram dan ketidakpuasan hati.

sister A: awak amek course ape?

me: ohh. saya amek engin (short form for engineering in UIA).

sister A: engin bukan susah ke?

me: nothing is easy in this world. walau ada yang senang, but you still need work on it.

sister B: nanti nak kerja jadi ape?

me: kerja ape? off course laaa engineer insyaAllah. and could be any kind of jobs.

sister A: eh, tak susah ke pompuan engin nak kerja nanti? bukan lelaki ke yang banyak.?

gua dah kurang senang dengan soalan-soalan bom nuklear dua orang sister ni. adehhhhh. gila macam racist pon ade. so, memang mengundang angin aurora laaa.(ade ke angin aurora? hantam saja maaaa.)

takkan nak mengalah begitu saja? adoyaiiiii. geram kotttt gua kena tindas macam tu. maka gua dengan yakinnya membidas...

me: hmmmmm.. tak kisah laaa engin ke ape. bila kerja nanti ikut laa rezeki masing-masing. ade setengah orang cgpa teruk nak mampos, tapi tup tup kuar je dari uni, pi interview terus dapat kerja. ade jugak yang dean list, best student and so on bagai, tapi menganggur tak tau nak buat ape. depends laaaa. how we are? good enough? well communication skill? confident? pandai-pandai laaa bawak diri masing-masing. dan lagi satu. rezeki Allah tu luas. ada di mana-mana saja. yang penting kita yang carik. and ada lagi satu. even, i'm taking engineering, doesn't mean i end up being an engineer. maybe i could be a designer, a writer or even a teacher? who knows? semua tu sebab rezeki yang sudah ditentukan. 

then, tetibe teringat plak one of alumni UIA kat Sabah pernah cakap;
"just keep your well known identity"

dari sekolah aku tak pernah menyesal dengan jalan yang aku pilih. mengambil jurusan kejuruteraan bukan lah satu kesilapan pada aku; tapi cabaran untuk aku. walau susah tetap aku tempuh. tak kurang juga senang jadikan pemangkin terus mara ke hadapan. so, kenapa harus takut dengan jalan yang dipilih? akhir sekali, nak cakap yang Allah dah menjanjikan ganjaran kepada hambaNya yang berusaha.




p/s: just believe in Allah.


26 comments:

Hafizin Jamil said...

tak de ke gambar sister tu..?haha

Faaein Talip Roy said...

yes.. believe HIM..

He knows the best for us..

perggh.. awak.. awak.. engine susah tak?

hahaha.. ;P

si robot comel said...

betul just believe in Allah.

Semuanya ditangan Allah,yg penting kita usaha bukan?

uncle gedek said...

tu gambar kaki kamu ke?

nampaknya tahun depan sure kaki terlindung dek perut...


Lariiikkkkkkk....!

Unknown said...

ramai je jdi

okey je keje nye

Encik Fikhri said...

cimot...amek engineering ape?nengok ade blajo instrumen,manufac,bla3..mechanical+control+instrumentation+manufacturing ke?no wonder 2 sisters itu kepelikan..haha..

Aing said...

betul2 just believe in Allah and everythings will be okay..

niat baik, hasil pun baik.. :)
cimot..haha aku suka sebut nama ni.!

Aien Not Alien said...

sesiapa yang berusaha pasti dapat ganjarannya.... :)


kan dah keluar angin aurora cimot....hahaha

syafiqa said...

ya,rezeki ni.tiada siapa yg tahu dan
duga.belajar baik2

Unknown said...

InsyaAllah..moga2 kita berjaya nanti

jules said...

sempit betol fikiran 2 sisters tu..

susah2 dulu..bersenang2 kemudian..:)

cimöt said...

@Hafizin Jamil
apasal? ko nak ceramah kat dia plak.?

cimöt said...

@Faaein Talip Roy
ko saje kan pain..nak buat2 tanya lagi..

cimöt said...

@si robot comel
yes betol ckp awk tu..usaha+doa+tawakkal..

cimöt said...

@-gedek!
orang pi mintak tlg ngan dia..dia plak kutuk2 kita..sengal laaaa uncle ni!

cimöt said...

@Iffah Afeefah
kan? sebab depa tak penah tengok the positive side of how woman in engineering.. they just very well and professional..

cimöt said...

@Encik Fikhri
manufacturing engineering

nape? subjek kita same ka?

cimöt said...

@SaddLone
a'malu bin niat..

cimöt said...

@Aien Alien
sape tak hangin weyhhhh..

cimöt said...

@syafiqakarim
ye saya akan belajar elok2..mekasih kaka..hihihi

cimöt said...

@khairul
aminnn..

cimöt said...

@ jules
agak sempit dan kolot...
lain kali cuba pi bergaul dgn lebih ramai jenis manusia..

~Sal Ismail~ said...

suara2 menjatuhkan itu akan kita dengar dlm usaha kita menuju ke puncak..anggap saja desir2 angin yg akan berlalu..janji kita tau siapa diri kita..keep on movin!~

p/s : loh, kamu uia ke..rindu uia,bangat!~ ^^

jom jumpa!~

Abu Bagi said...

ini la semngt yang kuat.. betul tu rezki siapa tahu kan.. macam kos aku pengurusan ladang.. tapi ramai je pempuan dalan kelas aku.. semua kerja bagus bagus..

cimöt said...

@~SaL IjOu~
setuju2!
i know who am i..

eh akak uia gak ke?

jom2 jumpa! bile tu?

cimöt said...

@ABU
see! thanx sokong gua..

org yg camni selalunya tak bergaul ngan ramai org..so mane depa tau how here and there...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...