Tuesday, January 14, 2014

Peribahasa 2014: Najib dan kangkungnya

assalamulaikum dan salam sayang.


Haaaaaaaaaa. Kelas kau Cik Kangkung! Famos gojes kebabooommmm. Agak-agak Rosmah tergugat tak dengan ke-popularan ko? Hopefully Rosmah take advantage laaaa dengan menabung sempena harga kangkung turun ni. HAKTUIHHHHHH! Taktau laaa. Aku rasa tertarik nak komen pasal isu kangkung ni. 

OoooooO

Nak dikatakan ko ni bangang, jadi Perdana Menteri plak tu. Makanya, Perdana Menteri Bangang ke? Opssssss. Gua tak puas hati betoi! OK dah masuk sempadan gua-lu-gua. Ape taknya! Bagaimana seorang pemimpin mengambil hati rakyatnya dengan KANGKUNG??? WAT THE FOOD??? SOOO cheappppp! Ang tau dak gua kalau nak makan kangkung gua amik kat dalam parit depan rumah je? Ambil berapa banyak dan pada bila-bila masa. Tak payah nak beli apatah lagi ADE-GUA-KISAH-DENGAN-HARGA-KANGKUNG-TURUN? Tak effect papepon. Dan satu lagi, ang ingat rakyat ang ni 24-jam 7-hari seminggu mentekedarah kangkung semedang ja ka? Takda lauk lain? Kangkung! Kangkung! Kangkung! dan Kangkung lagi! Breakfast kangkung. Lunch kangkung. High tea kangkung. Dinner kangkung. Supper pon kangkung. Silap gaya ang pon dak makan kangkung kotttt. 

Pahtu ang sedar dak? Ang punya konon-konon seperti pemimpin yang prihatin jauh panggang dari api? Apa daknyaaaa, ang turun harga kangkung yang entah berapa laa sangat jika dibandingkan dengan HARGA GULA NAIK! HARGA PETROL-DIESEL NAIK! dan yang laaaa ni ang dah kuat kuasakan TARIF ELEKTRIK NAIK! Dengar cerita TOL PON! Makanya, tang mana meringankan rakyat? tang mana rakyat didahulukan? tang mana prihatinnya PM? tang mana? Tak nampak pon! Sungguk licik taktik Najib dalam RAKYAT DIDAHULUKAN UNTUK DITINDAS! MENTERI HIDUP MEWAH TANPA BATAS! Syabas! Perdana Menteri yang TERsangat prihatin! 

Gua rasa, bukan gua sorang sahaja rakyat yang dak puas hati dengan isu kangkung ni. Tapi ang laaa PM yang takdak otak!




Akhir kata aku nak petik lirik daripada komposer Hamzah Ian. HAHAHAHA.
Lenggang lenggang kangkung,
Kangkung ditepi paya,
Rosmah suka menabung,
Najib makin kaya..

-Hamzah Ian-




p/s: apa beza manusia dan binatang?
soalan nampak mudah.
tapi cuba kaitkan dengan situasi sekarang.


tak faham? serupa binatang je laa.



2 comments:

chotz axoera said...

uamghaaaaaiii besaunyer ko kat header tu hahahahahah terkejut aku =))

Faarihin said...

rasa cam dah lama tak makan sayur ni.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...