Sunday, December 11, 2011

kaki di atas kepala. mesti laa aku marah!!


10 tahun yang lalu,
masih segar di ingatan bagaimana sakitnya hidup porak peranda dek difitnah orang. segala kebaikan adalah keburukan di mata mereka. semuanya adalah sekadar nak tunjuk baik atau nak berlagak baik la kononnya. for them, we're crap! bersabar dan diamkan saja adalah the best solution. tak guna nak ketegaq habaq kita macam mana kita macam tu kita macam ni. tak perlu! they won't care. black is black and white is white.

Allah Maha Adil. Allah Maha Mengetahui. benarlah sabar itu indah walau perit dan terlalu payah. truth is reveal at last. sesungguhnya Allah bersama orang yang benar. saat kebenaran itu sangat lah dinantikan. umpama penawar yang melegakan betapa peritnya sakit itu.

namun, disangkakan cerah hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari. hidup tak selalunya indah. jangan cepat nak rasa megah.

kita disuruh berbaik sangka selalu. husn zhan. think positive. tapi pada masa yang sama sebenarnya kita kena juga berprasangka sebagai langkah berjaga-jaga. sebagai akibatnya ialah seperti gunting dalam lipatan atau api dalam sekam. orang yang kita tak sangka itu rupanya bertopengkan syaitan. memang tidak disangka-sangka. setelah sekian lama baru laaa nak menunjukkan belangnya. dalam diam-diam manusia bertopeng ni sudah mencucuk jarum baur-baur fitnah ke jajahan. masyaAllah.

tidak cukup fitnah, kau cuba nak lari dari kesalahan dengan meletakkan kesalahan sendiri pada bahu orang lain. kau tuduh macam-macam, kau kata macam-macam, kau malukan kami dikhalayak ramai, kau tuding segala kesalahan pada kami sedang hakikatnya memantulkan peribadi sendiri.

kalau 10 tahun dulu masih boleh bersabar, mengapa tidak pada tika ini? YA! masih dalam tahap terkawal. seperti sudah alah bisa tegal biasa dengan fitnah manusia syaitan ni. fitnah yang seperti tiada kesudahan. tapi pada satu tahap, aku hilang sabar setelah kau berhujah, berpropaganda seperti manusia tiada Tuhan. taksub dengan jin dan syaitan. nauzubillah. sebagai orang tahu hukum takkan nak berpaksikan jin sebagai sandaran? ataupun kau yang sudah dirasuk dek hasutan si syaitan?

sedarlah wahai manusia. hilang hormat aku pada kau sebagai seorang yang lebih tua dari aku. bukan aku nak memperkotak-katikkan diri kau, tapi hakikatnya kau sendiri pon tak kenal diri kau yang sebenarnya. inikan pula kau nak menghakimi diri orang lain. aku berani cakap solat lima waktu kau pon belum tentu cukup sehari semalam. eh macam mana aku tahu? mesti laaa. aku kenal kau bukan baru semalam. tapi dah lama. even bukan tiap-tiap hari bersua, tapi tiap-tiap kali bertemu kau sudah pamerkan kau orang yang bagaimana. tak usah kau hendak berdusta.

sekarang ni, kau nak cakap apa sekali pun kami semua tak kisah. sebab kami percaya Dia sentiasa bersama hamba-Nya yang teraniaya. tak mau la doakan korang mendapat celaka. tak pasal-pasal kami mendapat bencana. hati yang sakit tetap sakit. tapi tiada guna nak berharap korang mendapat musibah. ada lebih baiknya, semoga Allah bukakan pintu-pintu hidayah seluas-luasnya kepada kalian dan diizinkan kalian untuk bertaubat sebelum terlambat. aminnnnnn.

tak perlu untuk aku berselindung. biar aku berterus terang.

kehadapan cik yang dan cik su,
saat dan hingga tika ini, aku memang sangat benci pada kamu. apa yang kamu lakukan terhadap mak aku memang aku tak boleh nak terima. sebab segalanya tu fitnah yang terang lagi nyata. kau kata kami macam-macam, adakah kau pula yang  memfitnah ini amalan mulia? sedarlah. kau sedar ke tak sebenarnya? bertaubatlah sebelum terlambat.


p/s: bukan niat nak aibkan sesiapa.
tapi aku nak korang ambil pengajaran.
sebab, pengajaran benar-benar mengajar aku.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...